Wyprawka pierwszoklasisty
Tornister powinien być lekki i sztywny, więc nie plecak zamykany na zamek błyskawiczny, bo te lubią się zacinać, ale usztywniany z elementami odblaskowymi.
Piórnik z wyposażeniem – jeden piórnik wystarczy ;)
– 2 ołówki, kredki ołówkowe, gumka, temperówka z pojemniczkiem, klej w sztyfcie, dobrze tnące nożyczki z zaokrąglonymi czubkami, linijka, pióro, zapasowy nabój do pióra.
Zeszyty 16 kartkowe:
– zeszyt 16 – kartkowy w 3 linie – najlepiej dwukolorowe;
– zeszyt 16 – kartkowy w kratkę jednokolorową do matematyki;
– zeszyt 16 kartkowy w kratkę tzw. zeszyt kontaktów z wpisanymi na pierwszej stronie danymi: imię/imiona i nazwisko dziecka;
Przybory i materiały do prac plastyczno–technicznych:
– blok rysunkowy z białymi kartkami – format A4;
– blok rysunkowy z kolorowymi kartkami – format A4;
– papier kolorowy samoprzylepny – format A4;
– blok techniczny z kolorowymi kartkami – format A4;
– blok techniczny z białymi kartkami – format A4;
– farby plakatowe (min 8 kolorów ) + 2 pędzle (cienki i gruby);
– kubek na wodę;
– plastelina;
– kredki świecowe – najlepiej pastele olejne;
– zeszyt papierów kolorowych;
– dwie teczki na gumkę;
– bibuły karbowane.
Strój sportowy:
– granatowe spodenki, które nie będą krępować ruchów dziecka, biała koszulka.
Strój na basen:
– strój kąpielowy, czepek, klapki, ręcznik, mogą być okulary.
Obuwie zmienne na jasnej, gumowej podeszwie oraz worek na obuwie zmienne (podpisany).
Podręczniki, tornister jak i inne przybory i elementy stroju należy podpisać. Tornister najlepiej podpisać wewnątrz, dla bezpieczeństwa. Może się zdarzyć, że obcy człowiek na ulicy zwróci się do dziecka po imieniu wzbudzając przez to jego zaufanie.
Podręczniki i ćwiczenia (z wyjątkiem religii) są bezpłatne. Dzieci otrzymają je w szkole, w pierwszym tygodniu nauki. Prosimy o obłożenie i podpisanie podręczników, ćwiczeń i zeszytów. Informacja dotycząca podręczników do religii do kl. I na rok szkolny 2024/2025 będzie podana na początku września przez katechetów.
Kluczem do sukcesu pierwszoklasisty jest gotowość szkolna, a więc moment równowagi pomiędzy możliwościami dziecka a wymaganiami szkoły. Na tę gotowość składa się poziom rozwoju umysłowego, fizycznego, społecznego i emocjonalnego umożliwiający opanowanie treści przewidzianych programem nauczania oraz przystosowanie do środowiska szkolnego.
Przede wszystkim pozytywne nastawienie
Szkołę przedstawiaj jako miejsce, w którym jest wiele nowych możliwości, interesujących miejsc i nowych zajęć. Pozytywne nastawienie z pewnością wspomoże także wspólne kompletowanie wyprawki szkolnej oraz organizacja kącika do nauki. Właśnie przy tych czynnościach najlepiej jest rozmawiać z dzieckiem na temat szkoły. Przemeblowanie pokoju malucha, wstawienie biurka, lampki i innych niezbędnych rzeczy podkreśli wagę zdarzenia i pomoże wzbudzić ciekawość dziecka nową sytuacją.
Samodzielność ważna rzecz
W trosce o dobro pociechy rodzice czasem wyręczają ją z wszelkich obowiązków. Często wolimy sami coś zrobić, aby oszczędzić dziecku wysiłku i narazić je na przykrość lub popełnienie błędu. Taka postawa rodziców buduje w dziecku poczucie braku samodzielności, niechęć do podejmowania nowych wyzwań w obawie przed porażką. Dlatego nie należy wyręczać dziecka we wszystkich obowiązkach. Dobrze jeśli samo sprawnie potrafi się ubrać, spakować plecak i zanieść go na własnych plecach. W ten sposób już na starcie pokazujemy dziecku, że wierzymy w jego sukces.
Zrozumienie dziecięcych obaw
Nie pytajmy dzieci w pierwszych tygodniach szkoły jakie były lekcje, czy zadano pracę domową i czy było grzeczne. Najważniejsze jest zbudowanie w dziecku poczucia akceptacji, aby wiedziało, że strach jest naturalnym uczuciem, które towarzyszy zarówno dzieciom, jak i dorosłym w nieznanych sytuacjach. Jeśli dziecko otrzyma zrozumienie łatwiej mu będzie opowiedzieć o ewentualnych problemach lub niepowodzeniach przez co rodzic będzie mógł wspomóc je w poszukiwaniu rozwiązania.
Dziecko w nowym środowisku ma prawo czuć się niepewnie. Potrzebne jest wtedy duże wsparcie ze strony rodziców, którzy pokażą maluchowi że zawsze są gotowi mu pomóc. Warto przedstawiać szkołę jako miejsce atrakcyjne i przyjazne. Bagatelizowanie obaw kształtuje postawę bezsilności i poczucie braku akceptacji dla pojawiających się uczuć. Przede wszystkim własną pewnością siebie i przekonaniem o sukcesie dziecka mama lub tata obniży napięcie towarzyszące małemu uczniowi w pierwszych dniach szkoły. Dzieci mogą postrzegać zagrożenia na zupełnie innym poziomie niż dorośli. To co w nas budzi lęk nie musi stanowić problemu dla siedmiolatka i odwrotnie.
Wiara we własne możliwości
Mały uczeń doskonale orientuje się w zakresie własnych umiejętności i słabszych stron. Warto zwrócić uwagę jak radzi sobie z niepowodzeniami, chwalić za włożony wysiłek, a nie tylko za efekt wykonanej pracy. W ten sposób budujemy w dziecku przekonanie, że warto się starać i próbować, nawet jeśli coś nam wychodzi słabiej niż innym.