„Akademia Mindfulness”

Akademia Mindfulness w Korczaku

Co to jest mindfulness?

Mindfulness tłumaczone jest na język polski jako „uważność”. Polega na tym, aby doświadczać tego, co dzieje się w bieżącej chwili, wewnątrz nas i w naszym otoczeniu, z ciekawością i życzliwością.

A po co to uczniom?

We współczesnym świecie nasz umysł jest nieustannie bombardowany nadmiarem informacji, bodźców, natłokiem myśli oraz nowych zadań do wykonania. Dzieci są przeładowane tym wszystkim, co dzieje się wokół nich. To jest również efekt nowoczesnej elektroniki. W większości gier komputerowych cały czas coś się dzieje. To, do czego przyzwyczajamy nasz mózg wzmacnia się.

Dzieci, podobnie jak dorośli, doświadczają codziennego stresu. Szkoła nakłada na nie obowiązek opanowania dużej ilości materiału. Do tego dochodzą zajęcia dodatkowe, które często trwają do późnych godzin wieczornych. Czasami wygląda to tak, jakby dziecko pracowało na kilka etatów.

Sporym źródłem stresu mogą być media społecznościowe, gdzie dzieci i młodzież często się porównują, są zaabsorbowane liczbą polubień, które dostają. Rodzi się zazdrość, rośnie zjawisko hejtu i agresji.

Trening uważności pozwala się zatrzymać, wyciszyć, poczuć różnorodne emocje i zrozumieć oraz zaakceptować to co dzieje się w naszym ciele. Dzięki uważności rodzi się naturalna odporność na stres oraz umiejętność radzenia sobie z nim.

A jak to jest na świecie?

W wielu krajach, np. w Holandii, Wielkiej Brytanii oraz w Indiach lekcje mindfuless coraz częściej wprowadzane się do programów szkolnych.

 

A jak to się dzieje w Korczaku?

 

Zajęcia pierwsze
„Oddech jest pierwszą i ostatnią rzeczą, którą zrobimy na tym świecie. Dlaczego więc go nie opanować?”
Doświadczamy spokojnego oddychania i badamy jak to wpływa na nasze emocje, sprawdzamy jak pachnie czekolada i co się z nami dzieje gdy czujemy zapachy. Próbujemy, odkrywamy, dzielimy się i praktykujemy :-)

Zajęcia drugie
Sprawdzamy jak działa nasze ciało, obserwujemy co się dzieje gdy połykamy ślinę, jakie mięśnie pracują gdy stawiamy kroki, badamy nasz puls. Dowiadujemy się ciekawych rzeczy o kortyzolu i testosteronie. Ćwiczymy pozycje mocy- żadna kartkówka nie będzie nam teraz straszna!

Zajęcia trzecie
Spotykamy się trochę inaczej, bo w domach, ale kto powiedział, ze się nie uda? Wspierani przez nasze pomocne dłonie, cierpliwość i powtarzanie, wyruszamy w podróż z naszym dzisiejszym bohaterem Alexem Honnold, wspinaczem wysokogórskim.
Przyglądamy się naszej uważności, ćwiczymy skupianie uwagi i poszukujemy rzeczy, które nas rozpraszają. Z dużą łagodnością przechodzimy z trybu myślenia do trybu odczuwania. Rozkoszujemy się „trybem chwili obecnej” angażując przy tym wszystkie zmysły…

 

Zajęcia czwarte
„ W głowie się nie mieści” jak emocje wpływają na nasze postrzeganie rzeczywistości!
Czy wszystkie nam służą? Do czego są potrzebne? Jak je rozpoznać? Co się dzieje w naszym ciele gdy przejmują nad nami kontrolę? Na te i jeszcze wiele innych pytań znajdujemy dziś odpowiedz.
Jesteśmy z naszymi uczuciami, obserwujemy je, poświęcamy im życzliwą uwagę, pozwalamy im wybrzmieć i odpłynąć….

Zajęcia piąte
Nasze myśli nie są faktami!
Uczymy się rozpoznawać obserwacje od interpretacji.
To trudne, bo nasze myśli są jak tramwaje, potrafią nas wywieźć tam, gdzie nie chcemy się znaleźć (tak, jak tramwaj, do którego wsiedliśmy przypadkiem).
Ćwiczymy więc zdystansowanie się, zauważamy uczucia, obserwujemy nasze ciało. Przy każdym przybyciu myśli-tramwaju dokonujemy wyboru: wsiąść i przejechać przystanek lub kilka. Albo decydujemy że pozostajemy na przystanku, pozwalamy tramwajom-myślom mijać i później wsiadać do tych, które świadomie wybieramy.

Zajęcia szóste
Jak trudno być nastolatkiem…
Co się dzieje w naszych mózgach gdy dojrzewamy?
Poznajemy trójdzielny mózg i uczymy się „głaskać jaszczura” :-)
Zastanawiamy się nad różnymi źródłami stresu w naszym życiu, rozróżniamy samokontrolę od samoregulacji oraz tworzymy listy regeneracji aby podładować nasze akumulatory.