„Ewolucja szkolnego plecaka”

Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie edukacyjnym historyczno-polonistycznym pt.: „Ewolucja szkolnego plecaka”. Jeśli chcesz powęszyć w dawnych zdjęciach, porobić wywiad z bliskimi, napisać fraszkę i posłuchać opowieści ze szkolnej ławki-to zapraszamy do nas! Opiekunowie projektu: R.Wicherska i A.Gierlotka

 

PROJEKT EDUKACYJNY HISTORYCZNO – POLONISTYCZNY

Nasz plecaczek rozrabiaczek

W szkolnym życiu wiele znaczy!

Nosi książki i zeszyty,

Więc dlatego jest zużyty!

Napisz o nim krótki wierszyk,

A w konkursie będziesz pierwszy!

Zapraszamy do zabawy,

Zbieraj pomysł, nie ma sprawy!

Rymuj sobie ile chcesz,

Parę słówek – no i wiersz!

Myślisz sobie:-Trudna sprawa…

Nic mylnego – to zabawa!!!

Słowa wiele rymów mają,

Tak więc wiersze układają!

Do zabawy pędź galopem,

Możesz chwilę pobyć trzpiotem.

Do konkursu zachęcamy,

I moc szczęścia wysyłamy!

(autor: A. Gierlotka)

 

Cele projektu:

  • rozbudzenie zainteresowania historią i językiem polskim;

  • zmotywowanie uczniów do prześledzenia procesu przemian szkolnego plecaka na podstawie rozmów z bliskimi osobami;

  • wymiana doświadczeń z okresu szkolnego na podstawie wywiadu z dorosłymi- rodzicami, dziadkami, znajomymi: w co pakowano się do szkoły kiedyś? (w plecak, tornister, torbę); jak wyglądał wówczas plecak ucznia i co zawierał?; jakimi przyborami szkolnymi dysponowali niegdyś uczniowie? ;

  • zmotywowanie uczniów do poprawnego, sprawnego posługiwania się językiem polskim – tworzenia wierszy, rymów itp.

  • uczenie poprzez zabawę;

  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie (rodzinnej);

  • rozbudzenie ciekawości historycznej – uczeń w roli poszukiwacza;

  • rozbudzenie twórczości lirycznej – uczeń w roli poety;

Regulamin projektuedukacyjnego historyczno-polonistycznego pt.: „Ewolucja szkolnego plecaka”

  1. Projekt obejmuje okres od marca do czerwca roku szkolnego 2020-2021 (z możliwością przedłużenia go na kolejny rok szkolny

  2. Biorą w nim udział chętni uczniowie z klas IV – VII.

  3. Nauczyciele- opiekunowie projektu-kontaktują się z zainteresowanymi uczniami przez zespół PROJEKT-PLECAK w aplikacji Teams.

  4. W I etapie projektu – uczniowie przeprowadzają wywiad ze swoimi rodzicami, dziadkami; rodziną, znajomymi osobami dorosłymi, by dowiedzieć się więcej o dawnych szkolnych czasach.  Dokumentują wszystkie zebrane informacje: wygląd noszonych niegdyś plecaków, tornistrów czy torb oraz ich wyposażenie; porównują swoje plecaki i szkolne przybory z tym, czego używano niegdyś.

  5. W II etapie projektu: uczniowie opracowują prezentację multimedialną lub plakat  oraz fraszkę na temat ewolucji szkolnego plecaka i przyborów szkolnych.

  6. Finał projektu zaplanowano na połowę czerwca 2021r.

  7. Prezentacje multimedialne, plakaty oraz wiersze – fraszki pokazane będą na szkolnej stronie internetowej, a plakaty dodatkowo urozmaicą gazetki na szkolnym korytarzu.

  8. Każdy uczeń biorący udział będzie nagrodzony dodatkowymi punktami za aktywność pozalekcyjną.

Opiekunki projektu: Roma Wicherska, Agata Gierlotka