Temat nr 1. Uzależnienia Behawioralne
Moduł 1: Uzależnienia Behawioralne – objawy, mechanizmy i konsekwencje
-
Rola mediów społecznościowych w życiu codziennym dzieci i rodziców
-
Gry komputerowe, hazard, siecioholizm – interwencja
-
Rozpoznawanie wpływy wirtualnego celebrytów na zachowania ryzykowne u dzieci
Moduł 2: Edukacja Medialna
-
Kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia u uczniów
-
Projektowanie działań edukacyjnych wspierających zdrowe nawyki w przestrzeni wirtualnej
-
Dostosowanie narzędzi edukacyjnych do różnych grup wiekowych – praktyczne wskazówki
Moduł 3: Czynniki ryzyka i chroniące
-
Identyfikacja czynników ryzyka
-
Omówienie czynników chroniących i wspierających domowe BHP w sieci
-
Praca w oparciu na indywidualnych przypadkach
Termin: 9.11.2023 r., godz. 17.30 – 19.45
Szkolenie finansowe ze środków Gminy Sosnowiec w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii
Zapisy poprzez formularz zgłoszeniowy
Formularz zgłoszeniowy dla rodziców: https://forms.gle/V369u1S4Jc6QABu88
Temat nr 2. Ryzykowne zachowanie dzieci i młodzieży
-
Charakterystyka, czynniki ryzyka, mechanizmy powstania
-
Problematyka uzależnień od aktywności w świecie wirtualnym – gry, media społecznościowe, komunikatory hazard internetowy
-
Substancje psychoaktywne – domowy odlot, Energy drinki, dopalacze, e-papierosy
-
Agresja i autoagresja
-
Zachowania ryzykowne w obszarze rozwoju seksualnego
-
Anarchia żywieniowa
-
Pomoc psychologiczna w interwencji kryzysowej
-
Zasady budowania kontraktu z dziećmi i młodzieżą
Termin: 20.11.2023 r., godz. 17.30 – 19.45
Formularz zgłoszeniowy dla rodziców: https://forms.gle/V369u1S4Jc6QABu88
Temat nr 3: Cyberprzemoc
Moduł 1: Hejt i wykluczenie rówieśnicze w wirtualnych grupach
-
Analiza wpływu wirtualnych grup klasowych na występowanie hejtu i wykluczenia.
-
Budowanie zdrowych relacji klasowych w wirtualnych kanałach komunikacji
-
Kształtowanie postaw empatii
Moduł 2: Agresja słowna w grach wieloosobowych
-
Analiza agresji słownej wśród użytkowników gier wieloosobowych
-
Kreowanie atmosfery współpracy i szacunku w środowisku gier online
-
Edukacja graczy w zakresie odpowiedzialnego zachowania w świecie wirtualnym
Moduł 3: Tworzenie szkolnej strategii przeciwdziałania przemocy
-
Koncepcja i etapy tworzenia efektywnej szkolnej strategii przeciwdziałania cyberprzemocy
-
Rola rodziców w reagowaniu i zapobieganiu cyberprzemocy
-
Edukacja uczniów w prewencji cyberprzemocy
-
Jak wspierać ucznia będącego ofiarą, sprawcą lub świadkiem przemocy?
Formularz zgłoszeniowy dla rodziców: https://forms.gle/V369u1S4Jc6QABu88
Temat nr 4: Wirtualny świat gier i hazardu
Moduł 1: Mechanizmy psychologiczne użyte w grach
-
Analiza popularnych gier i ich wpływu na emocje i zachowania dzieci
-
Ocenianie głównych cech i aspektów związanych z uzależnieniem od gier
-
Zrozumienie technik psychologicznych stosowanych do budowy przywiązania graczy
-
Przykłady: mechanizmów nagród, osiągnięcia i interakcji społecznych
-
Edukacja graczy o potencjalnych skutkach nadmiernego grania
Moduł 2: Bezpieczeństwo w grach – Domowe BHP gracz
-
Wpływ społeczności graczy na zachowanie hazardowe i ryzykowne
-
Ryzyko występowania cyberprzemocy w środowisku gier online
-
Domowe zasady bezpiecznego korzystania gier online
-
Limitowanie czasu grania i określenia zdrowych nawyków
Moduł 3 : profilaktyka
-
Integracja edukacji o uzależnieniach od gier z szkolnym programem profilaktycznym
-
Współpraca z rodzicami, uczniami i specjalistami w ramach prewencji